2011-11-21

Akwaaba

Har inte skrivit sa mycket om hur allt fungerar har och sa. Tankte att det kanske var dags.
Det mesta ar annorlunda har i Ghana. Till att borja med sa ar landet ungefar halften sa stort som Sverige, och har bor 22 miljoner manniskor. Inte sa konstigt da att gatorna kryllar av folk.
Huvudstaden heter Accra och dar bor 2,5 miljoner av landets befolkning. Aker man till Ghana som vit far man ranka med att bli uppmarksammad. Overallt dar man gar ropar folk: "Obroni! Obroni!" Det betyder : "Manniska fran bortom horisonten".
De ar valdigt religiosa har. Jag gjorde misstaget att saga att jag inte ar troende. Vill man slippa massa fragor om religion sa ska man saga att man ar religios. Vi var och besokte en kyrka igar. Det ar VALDIGT annorlunda mot hur det ar i Sverige. For det forsta sa pratar de pa Twi, sa man forstar ingenting. Och de dansar, sjunger och skriker. Vi gav upp efter en timme, men vanligtvis haller en gudstjanst pa i tre-fyra timmar.
Begravningarna ar ocksa valdigt annorlunda. Har har man en stor fest nar nagon gatt bort. De sjunger och dansar, och firar den doda. Vi hade turen att springa in i en bagravning nar vi var till Cape coast. Det var ett langt tag anhoriga, och efter dem om en orkester och spelade.

Manniskorna har ar valdigt hjalpsamma. Vet man inte var man ska sa foljer de med tills man hittat ratt. Alla halsar pa gatan. Inte som i Sverige med andra ord.
Man ater mycket ris har. Och Yam. Det ar ungefar som varan potatis, fast mycket storre. Till nastan allt serveras en farligt stark tomatsas, som far det  att spruta eld ur munnen.

Ar man morgontrott sa ar Ghana inte att rekommendera! Har gar de upp och sopar kl 5 pa morgonen, och tuppen gal redan kl 4. Det ar ett valdigt hogljutt land. Overallt spelas musik, och folk pratar hogt och dansar.

Nar man tar sig fram har far man inte ha brattom. De vanligste satten ar med taxi eller trotro. Trotro ar en minibuss dar de trycker in alldeles for mycket folk. Men det ar det absolut billigaste fardsattet. Nar man sen hamnar i bilko, (for det gor man!), sa kommer en hel dros forsaljare. De saljer allt fran vatten till massagestavar. Haha.

Ghana ar med andra ord valdigt annorlunda. Fast pa ett bra satt. Jag angrar inte en sekund att jag akte hit.

3 kommentarer:

  1. Du åkte med www.volontarresor.se va? Jag skulle vilja veta vad du tycker om hur dom behandlar allting, vilket projekt du valde (vad det barnhem, tvåveckorsprojekt eller.. ah?), hur mycket fickpengar man behöver etc :D jag kanske skall åka vintern 2012/2013

    SvaraRadera
  2. Japp akte med volontarresor. Jag valde barnhem i Ghana, i fyra veckor. Hade med mig ca 2500 i fickpengar. Men maste lagga till lite nu sista veckan. Sa runt 3000 klarar man sig bra pa :)
    Har inte tid att svara mer nu. Men ska forsoka komma ihag att skriva mer en annan gang! :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag tid att skriva ett lite bättre svar :)
    Jag tycker att det fungerade bra att åka med Volontärresor. Om det är någonting som inte fungerar när man är på plats så är det bara att ta kontakt med dem. För mig funderade allt bra, så jag behövde inte kontakta dem, så kan inte säga hur de tar hand om eventuella problem när man är på plats.
    Skulle jag åka på en liknande resa igen skulle jag välja att inte åka med någon svensk organisation. Jag skulle försöka hitta en lokal organisation istället. Dels blir det billigare, och det verkar som att inte så mycket av pengarna går till "rätt" saker.
    Hoppas det var svar nog på frågan :)

    SvaraRadera